Facebook intro

Facebook er den største av de sosiale plattformene, og en særdeles viktig arena å få kontakt med publikum når det gjelder Facebook Ads. Hensikten med dette sosiale nettverket er å gjøre det mulig for folk å dele informasjon og innhold med andre over hele verden. Facebook er et flott verktøy for å oppnå stortilt rekkevidde, og tillater bedrifter og merkevarer å bygge relasjoner med forbrukerne. For markedsførere er denne kanalen en drøm, da de enkelt kan engasjere forbrukere hele dagen.

Facebook ads

Den stadig skiftende facebook-algoritmen gjør det utfordrende å få organisk kontakt med de riktige personene. For å jobbe mer effektivt og nå den eksakte målgruppen din ønsker man derimot ta i bruk facebook-annonsering (ads), et verktøy det er et enormt marked for. Ved å benytte facebook ads vil man i større grad bli synlig blant dem som sannsynligvis ønsker produktene eller tjenestene dine. Andre viktige fordeler er at man når kunden der de er, man velger selv budsjett, man kan teste ulike annonser opp mot hverandre, og få målbare resultater. En annen særdeles viktig gevinst ved annonsering, er at jo mer relevant den er desto mindre koster det å få den vist.

Det er likevel en gang slik at for å oppnå de beste resultatene og få mest ut av annonseringen, er det viktig at man vet hva man gjør og forstår de ulike annonsetypene og målrettingsalternativene.

Facebook Ads hos BBMarketing.no
Facebook Ads

Facebook Ads Manager

Før man kommer igang med annonseringen, må en sørge for å ha opprettet en bedriftsside på facebook. Deretter, for å administrere facebook-tilstedeværelsen for din bedrift og opprette annonsekampanjer, bør man sette opp en Facebook Ads Manager.

Kom i gang med facebook-annonsering

Videre i artikkelen tar vi for oss hvordan vi steg for steg oppretter en kampanjeannonse i Facebook.

Målsetting

Begynn med å velge en målsetting. Facebook tilbyr 11 ulike markedsføringsmål basert på hva du ønsker å oppnå;

OppmerksomhetOverveielseKonvertering
Merkebevissthet RekkeviddeTrafikk Engasjement Appinstalleringer Videovisninger Generering av kundeemner Meldinger  Konverteringer Katalogsalg Butikkbesøk

Spørsmålet du bør stille for å finne målsettingen som passer for deg; Hva er det viktigste resultatet jeg ønsker fra denne annonsen?

Publikum som nås gjennom Facebook Ads

Målsetting er valgt, og navn på kampanjen er satt. Neste steg er å definere et publikum. For å utforme en spesifikk målgruppe må man her bruke informasjon man allerede besitter. Det være seg alder, lokasjon, og andre detaljer som demografi, atferd og interesser. Valgene man tar skal representere publikummet ditt på best mulig vis. Husk, effektiv målretting er nøkkelen for å oppnå best mulig ROI (Return on investment).

Bestem hvor annonsen skal vises

Videre må man bestemme hvor annonsen skal kjøres. Her er det mulig å velge mellom «automatiske plasseringer» og «redigerte plasseringer». Som nybegynner kan det være gunstig å benytte automatiske plasseringer, hvor Facebook gjør jobben med å plassere annonser hvor den mest sannsynlig vil gi best mulig resultat. For de mer erfarne har man mulighet til å plassere annonsen på mer spesifikke lokasjoner som mobilenheter og operativsystem, plattformer og plassering på de digitale plattformene etc.

Budsjett

Neste steg, budsjett! Hvor mye ønsker du å bruke på annonsen? Her angir du enten ett dagsbudsjett eller det totale budsjettet, og setter perioden du ønsker å kjøre annonsen for. Her er det fort gjort å tro at ved å bruke mer penger vil man få mer synlighet – Det gjør det altså ikke (!), planlegg godt! 

Velg format og opprett annonsen

Facebook Ads tilbyr flere allsidige annonseformater, alt etter hva du ønsker å oppnå. Den visuelle effekten er særdeles viktig, og man ønsker å fange folks interesse. For å skape en annonse som folk ikke scroller rett forbi må budskapet treffe og engasjere.

Heldigvis slipper du å lage annonsen i blinde. Ved å ta i bruk forhåndsvisningsverktøyet sikrer du at annonsen ser bra ut for alle potensielle plasseringer. Nedenfor finner du en oversikt over noen av formatene det er mulig å velge mellom;

  • Bilde
  • Video
  • Historier
  • Messenger
  • Karusell
  • Lysbildefremvisning
  • Samling

NB! Formatene som er tilgjengelige vil variere avhengig av målet du satt deg i starten av prosessen.

Send inn bestilling

Når du er fornøyd med det ferdige produktet, sender du annonsen inn til bestilling. Vent på mail om godkjenning fra Facebook Ads avdelingen. Facebooks annonseauksjon sørger for at den leveres til de riktige personene.

Mål og administrer

Hvordan vet vi om annonsen vi nettopp opprettet fungerer? Det er nå arbeidet begynner! Etterhvert som annonsen kjører kan du ved hjelp av Facebook annonseadministrasjon spore resultatet og gjøre redigeringer. Man kan blant annet se om en versjon av annonsen fungerer bedre enn en annen, gjøre justeringer og tilpasninger etter behov om en ser at annonseleveringen ikke er effektiv.

Vil du vite mer, ta kontakt med oss!